1920x300

HİKAYELER VE İŞİTME ENGELLİLERİN DÜNYASI

Hikâyelerin ve masalların kişiliği geliştirdiği bilindiğinden, ebeveynler çocuklarının eğitiminde hikayeleri ve masalları sıklıkla kullanırlar. Hikâyeler insanlığın umudunu açığa çıkarır, dinleyeni ahlaki yargılar oluşturmaya sevk eder ve zihinsel ve ahlaki süreçleri tetikler. Ancak ne yazık ki, hikâyelerde sıklıkla işitme engelli kişilere karmaşık gelebilecek kelimeler ve gramer yapıları kullanılmaktadır. Toplumumuzun çok iyi bildiği hikâye ve masal kahramanları, işitme engelli bireyler için yabancı birer karakter olabilir. 

     İşitme engelli bireyler topluluğunda çocuklarının eğitimiyle ilgili sıkıntılar yaşayan üç grup ebeveyn vardır: 
a)  işitme engelli çocukları olan işitme engelli ebeveynler, 
b) işitme konusunda herhangi bir engeli olmayan çocuklara sahip işitme engelli ebeveynler, 
c)  işitme engelli çocukları olan işitme konusunda engeli olmayan ebeveynler. 

     Bu gruptaki bütün anne babalar, çocuk yetiştirmeyle ilgili problemler yaşamaktadır. Ebeveyn olmak, özellikle de böylesi özel durumlarda kişi için en zor işlerden biridir. 

     İşitme engelli çocukların ve ailelerinin metin, resim, işaret dili, stratejiler ve iki dilli eğitimin prensipleri gibi görsel dil süreçleri kullanılarak uyarlanmış hikâyelerin bulunduğu bir kütüphanenin kurulması ve geliştirilmesi sayesinde eğitici hikâyelere ulaşabilmesi kolaylaştırılabilir. Bu yolla, hikâye ve masal kahramanlarımızın işitme engelli çocukların dünyasında yer alması çok daha kolay olacaktır.

     Uluslararası Büyük Eğitimciler Derneği (UBED) olarak, işitme engelli çocukların klasik hikâyelere ulaşmasını ve kendilerini duyan bir insanla eşit seviyede hissetmelerine olanak tanıyan görsel dil aracılığıyla hem hikâyelerden keyif almalarını hem de hikâyelerin içeriğini anlamalarını kolaylaştırmak amacıyla uluslararası bir projeye başladık. “The World of Childhood through Stories and Sports-Hikâyeler ve Sporla Çocuk Dünyası” isimli Hayatboyu Öğrenme Programı kapsamında Grundtvig projesi sayesinde ebeveynler, hikâyeleri çocuklarının eğitiminde etkili araçlar olarak kullanabileceklerdir. 

Dursun UÇAN
Yönetim Kurulu Başkanı

person
Dursun Uçan